Beszél a tested is

Nagyon érdekes tény, hogy a kommunikáció során szavaink csupán az átadott információ kb. 30%-át jelentik, az összes többit a nonverbális jelek teszik ki, mint pl. a gesztusok, a mimika, a hangszín. Kétségtelen hát, hogy oda kell figyelni, mit üzen a testünk, főleg, ha egy olyan meghatározó első találkozásról van szó, mint amilyen pl. egy állásinterjú. Az első alkalommal egymásról szerzett jelek meghatározhatják a kapcsolat későbbi alakulását. Nem szerencsés hát, ha egy ilyen alkalmon testünk önálló életre kel, és valami olyasmit üzen a partner felé, amit nem szeretnénk. Lássunk néhány klasszikus példát, mit hogy érdemes.

1. Kézfogás

A köszönést követően általában ez az első kontaktus két ember között. A kézfogás erőssége, stabilitása egyfajta üzenet a partner számára. A „döglött hal”-kézfogás nagyfokú bátortalanságra és önbizalom-hiányra vall, de a másik véglet sem szerencsés: tehát nem kell összeroppantani sem a partner kezét. A határozott, stabil, nem túl hosszú kézfogás az, amivel leginkább kiváltható a partner szimpátiája.

2. A távolság

Egyénenként változó, hogy mekkora távolságot érzünk ideálisnak a partnertől kommunikáció közben. Egy első találkozás alkalmával nem vagy – és nem is lehetsz – tisztában azzal, hogy a partner mit kedvel. A saját preferenciáidat tudod, és vannak olyan sztenderdek, amiket érdemes figyelembe venni, és általában bejönnek. Az íratlan kulturális szabályok alapján 4 zónatávolságot különíthetünk el:

  • Nyilvános zóna (360 cm fölött) – ez az a távolság, amely akkor jellemző, amikor egy embercsoporthoz beszélünk;
  • Társadalmi zóna (120-360 cm között) – ez az a távolság, amit megtartunk az idegenekkel, az ismeretlenekkel;
  • Személyes zóna (45-120 cm között) – ez az a távolság, amelyet fenntartunk embertársainkkal a mindennapi tevékenységek során pl. a munkahelyünkön vagy akár egy baráti összejövetelen;
  • Intim zóna (0-45 cm között) – ide a hozzánk legközelebb állókat engedjük be, akik érzelmileg közel állnak hozzánk.

Az interjú során semmiképp sem lépünk be a partner intim zónájába, leginkább a személyes és a társadalmi zóna az, ami megfelelő ehhez a helyzethez.

3. Szemkontaktus

A hatékony és gördülékenyen zajló kommunikáció feltétele a szemkontaktus felvétele és megtartása. Ha a másik szemébe nézel, jelzed, hogy figyelsz rá, hogy érdekel, amit mond. A lesütött szemek, vagy a szemkontaktus kerülése jelezhet zavart, szorongást, vagy akár őszintétlenséget is. Az interjú során fontos, hogy gyakran felvegyük a szemkontaktust, ezzel is jelezve, hogy „jelen vagyunk”, és követjük a beszélgetés előre haladását. Ez persze nem azt jelenti, hogy mereven kell bámulni a másikat, időként el lehet nézni másfelé. Külön fontos továbbá, hogy a tekintet maradjon az arc zónájában: ez a hivatalos zóna, nem ér elkalandozni. 🙂

4. Nem a ruha teszi?

Akármennyire tiltakozunk is ez ellen, bizony számít, hogy mit viselünk az interjún. Hangsúlyozandó, ez egy hivatalos esemény, ennek megfelelően elvárt az elegáns munkahelyi öltözék. Ne legyen túl szexi, és ne legyen kényelmetlen se. És ha bizonytalan vagy, érdemes inkább egy fokkal elegánsabbra venni, mert az még mindig megbocsáthatóbb, mint ha slamposan érkezel erre a meghatározó eseményre.

5. Feszengés

Nem keltenek jó benyomást azok a jelek se, amelyek egyértelműen sugallják, hogy feszengsz. A ficánkolás, a dadogás, a kéz keresztbe tétele, a babrálás (pl. tollat vagy bármit, ami a kezed ügyébe kerül), a hajtincsek tekergetése egyáltalán nem keltik egy magabiztos jelölt benyomását, próbáld ezeket kerülni.

Alapvetően igaz, hogy testünk nonverbális jelzéseit nem mindig egyszerű kontrollálni. Ha azonban úgy fogod fel az interjút, mint egy eseményt, amire készülni kell, menni fog! Természetes, hogy egy ilyen helyzetben szorongsz, ha azonban kicsit rákészülsz, előre átgondolod, melyek a kritikus kérdések, amiket feltehetnek, és azokra mi a „jó” válasz, ha időben érkezel, és nyugodt tudsz maradni, akkor máris sokkal jobb esélyekkel indulsz, hogy a tested is azt üzenje, ami számodra kedvező, és ne ellened dolgozzon.

Posted in Blog and tagged , , , , .