Hogyan kezeljük a hibákat a munkahelyen?

mistakeAmikor az ember hibázik, legszívesebben elsüllyedne szégyenében, szeretné törölni, mindazt, ami történt (vagy épp nem történt), és úgy érzi, a legjobb lenne mindent újrakezdeni. Lehet ez egy félrement e-mail, egy rosszul megválasztott hangnem, egy elszúrt értékesítési megbeszélés vagy egy félresiklott terv is. Nyilván nem mindegy, milyen következményekkel jár, de sokszor az érzés, amit az „elkövető” ilyenkor megél ugyanaz, és ugyanolyan rossz.

Ugyanakkor tény az, hogy emberek vagyunk, és aki dolgozik, az bizony hibázik is, ezt el kell fogadni munkáltatóként és munkavállalóként is. Emellett azonban fontos bevetni azokat a stratégiákat, amelyekkel a hibák elkerülését valószínűsíthetjük, és fontos elsajátítani azt a szemléletet, amely segít feldolgozni a hibázási szituációkat. Lássuk, mik ezek!


1. Fogadd el, hogy hibák előfordulnak!
Egy hibaesemény nem katasztrófa, de mindent érdemes megtenni az elkerülése érdekében. Már amikor a feladatot megkapod, gondold át, milyen potenciális félrecsúszások lehetnek. Ennek megfelelően fontos már a folyamat elején kérdezni, tisztázni mindazt, ami nem világos. Fogadd el, hogy buta kérdés nincsen. Ha felmerül, fel kell tenni, mert lehet, hogy épp egy olyan szempontra figyeltél fel, ami a másik félnek elkerülte a figyelmét.

2. Ha a hiba bekövetkezik, azonnal kezeld!
Ha hibáztál, nincs értelme eltussolni, mert úgyis kiderül, és ha sokáig próbálod palástolni, előfordulhat, hogy a kis hibából még nagyobb hiba kerekedik. Ilyenkor félre kell tenni a büszkeséget, a félelmet. És ne várd azt se, hogy bárki megdicsér majd pusztán azért, mert a hibát időben bevallottad, hiszen a hiba ettől még hiba. Viszont ha időben jelented, a megfelelő személyek tudnak intézkedni, és elkerülhető egy még nagyobb hiba kialakulása.

3. Ne keress kifogásokat!
Amikor a hiba bekövetkezik, mindenféle magyarázat kifogásként hat. Ilyen helyzetben a vezető számára az a legmegnyugtatóbb, ha a dolgozó bevallja, hogy hibázott, és amikor ezt jelenti, már van ötlete a hiba orvoslására is, amely felé akár már el is indult. A mentegetőzés, az üres magyarázat ilyenkor értelmetlen, mert a vezetődben ezzel csak pánikot ébresztesz. Ilyen szituációban ugyanis ő azt látja, hogy az a dolgozója, aki elvileg az adott terület szakértője, nem tud mit kezdeni az előállt helyzettel. Fontos tehát, hogy Te is elhidd magadról, hogy az adott területnek Te vagy a legfőbb szakértője, tehát Te tudod megtalálni a hibára is a legjobb megoldást.

4. Tégy meg mindent a hiba megoldása érdekében!
Ha a hiba bekövetkezett, törekedni kell a mihamarabbi orvoslásra. Ügyelj arra, hogy effajta törekvésed a vezetőd számára is világos kell legyen, fontos hogy lássa rajtad, igenis meg akarod oldani az előállt problémahelyzetet. Az, hogy mi a „minden”, nyilván szituációfüggő, de szükség lehet túlórára, extra telefonokra és e-mailekre a megfelelő személyek mozgósítása érdekében. A legfontosabb annak megakadályozása, hogy a hiba tovább gyűrűzzön, és annak világossá tétele, hogy Te igenis tenni akarsz a hiba orvoslása érdekében.

5. Készülj fel a következményekre!
Akármilyen jól kezeled is a helyzetet a hibázást követően, arra azért számítani kell, hogy vezetőd hite és beléd vetett bizalma meginog egy ilyen esemény hatására. Az is előfordulhat, hogy a kollégák reakciói, viselkedése változik meg egy elkövetett hiba miatt, amivel a felek kimondatlanul is azt jelzik a hibázó felé, hogy bizonyítania kell. Ez nem jó érzés, de ilyenkor muszáj erősnek és energikusnak maradni, keményen dolgozni annak érdekében, hogy bizonyítsd: a hiba egy baklövés volt, és alapvetően nem ez a fajta működésmód jellemző rád. Ez időbe kerül, de megéri, és nagyon sokat lehet tanulni belőle.

6. Tanulj a hibákból!
Bár a hiba alapvetően nem jó dolog, olyan szempontokra hívja fel a figyelmet, amelyek a hiba nélkül nem kerültek volna elő. Maga a hibaszituáció és az érintettek reakciói is olyan szempontok, amelyek révén sokat tanulhatunk magunkról, a kollégákról és a szervezetről. Fontos, hogy ezt Te is lásd, és próbálj meg annyit profitálni egy ilyen szituációból, amennyit csak tudsz.

7. Kerüld a stresszt!
A hibák hátterében sokszor áll a hajtás, az időnyomás a stresszes munkakörnyezet. Éppen ezért fontos, hogy időről időre állj meg, végy egy mély lélegzetet, és gondold át, hogy is állsz, mit lehet tenni. Ha egy lépést hátra tudsz lépni, és át tudod gondolni az aktuális helyzetet, mielőtt döntesz, sok-sok fölösleges hiba elkerülhetővé válik.

8. Ne ostorozd magad!
Hibázni emberi dolog, és hibákat mindannyian követünk el. Ezen rágódni, vagy magadat másokhoz hasonlítgatni teljesen fölösleges. Mindenki más erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezik, másban tapasztalt. Egy hiba esetén pedig különösen fontos, hogy önmagadhoz mérd magadat, és azt gondold át, neked mit kell tanulni, miben kell fejlődnöd annak érdekében, hogy ilyen legközelebb ne tudjon előfordulni.

Posted in Blog.