Végre itt a nyár!

itt-a-nyárA nyári pihenés és a kikapcsolódás mindenkinek jár, nem beszélve arról, hogy a szervezetünk igénye is az, hogy időnként álljunk le, kapcsoljunk ki. Egyéntől függ, hogy kinek mit jelent a feltöltődés, aktív vagy passzív pihenés formájában tudja-e ismételten alkalmassá tenni szervezetét a munkavégzésre. Van, akinek az a pihenés, ha egész nap a parton fekszik és napozik, másnak meg az, ha világot lát, kirándul, bóklászik az erdőben. Ezt mindenki maga tudja saját magáról, valójában önismeret kérdése.

Pihenni kell

És hogy miért fontos ez? Leginkább azért, hogy a nyaralásból ne még fáradtabban térjünk vissza dolgozni! Mert hányan vannak így! Akik túlterhelik magukat az elvileg nyaralásra, feltöltődésre szánt hetekben azáltal, hogy rossz programot választanak, vagy hogy egyáltalán nem terveznek programot, mert „mi csak otthon leszünk”. Ez talán a legveszélyesebb, mert az otthoni nyaralást az emberek többsége arra szánja, hogy behozza egész éves lemaradásait: ablakpucolás, kertészkedés, miegymás…

Általános érvényű jelenségnek tekinthető, hogy a valódi pihenés biztosítása érdekében célszerű kiszakadni a hétköznapokon megszokott környezetből, és ténylegesen valami teljesen mást csinálni, mint általában. A legjobb helyzetben talán azok vannak, akik évente egy vagy két hét olyan szabadságot tudnak biztosítani a maguk számára, amikor otthonuktól távol, egy más környezetben töltik a napokat. Ez lehet egy külföldi nyaralás, vagy a vidéken élő szülőknél eltöltött egy-két hét, a lényeg, hogy a család ilyenkor a napi problémákat maga mögött hagyva mással – egymással – foglalkozik. Talán ez az a helyzet, ami leginkább lehetőséget biztosít arra, hogy az ember pihenjen, lazítson, majd feltöltődve térjen vissza a munkába.

Ha ilyen jellegű elvonulásra nincs lehetőség, akkor is tudatosan kell megszervezni a szabadság időszakát. Azaz ilyenkor sem célszerű otthon ülve tölteni a napokat. Sokkal hasznosabb és pihentetőbb pl. gyakrabban találkozni a barátokkal, strandolni, kisebb kirándulásokat szervezni és kimozdulni.

És hogyan lehet élvezetesebbé és hatékonyabbá tenni a nyári munkát?

Hiszen akárhogy nézzük is, a nyaralás minden évben csak pár hét lehet, a többi napon dolgoznunk kell. Pedig az első igazán meleg napok beköszöntével nem nagyon vágyunk már az irodai munkára. Éppen ezért érdemes néhány praktikát szem előtt tartani, hogy a forró napokon is hatékonyak maradjunk:

  1.  A nehezebb, nagyobb elmélyülést kívánó feladatokat időzítsük a nap elejére, amikor az agyunk még frissebb.
  2. Gondoskodjunk frissítőről egész napra, és a nap folyamán érdemes hideg vízzel többször arcot, kezet mosni, ez ugyanis felpezsdíti a vérkeringést, így jobban tudunk koncentrálni.
  3. Ne feledkezzünk el a napi akár 4 liter víz elfogyasztásáról sem, a folyadékhiánytól szenvedő szervezet ugyanis még inkább lelassul, még nehezebben koncentrál.
  4. Fogyasszunk könnyű, energetizáló ételeket.
  5. Viseljünk lazább, szellősebb öltözetet (persze a munkahelyen elvárt protokoll maximális betartásával).
  6. A klímázás jó ötlet, de csak módjával. Egy 5 fokos hőmérséklet-különbség általában elegendő, sőt az ennél sokkal nagyobb kifejezetten megterhelő is a szervezet számára.
Posted in Blog and tagged .