Az önéletrajz mint az önmarketing eszköze

Ha a keresgélési fázist követően megtaláltad azokat a pozíciókat, amelyek ideálisnak tűnnek, ideje elkészíteni a pályázati anyagot. A pályázati anyag Magyarországon többnyire önéletrajzból és motivációs levélből áll. Fontos hangsúlyozni, hogy az önéletrajzzal az kell legyen a cél, hogy pályázóként eladd magad. Az önéletrajz egy marketingeszköz, melynek fő funkciója meggyőzni a pályáztatót: a pályázó bizony érdemes arra, hogy behívják interjúra. Ezen felül minden más értékedet megmutathatod majd az interjún: az önéletrajz szerepét fölösleges túlmisztifikálni. Az önéletrajz egy eszköz, használd megfelelően!

Mitől lesz megnyerő az önéletrajz?

Az, hogy milyen a tökéletes önéletrajz, nehéz lenne általánosságban megmondani, hiszen ez függ a pozíciótól, a cég elvárásaitól és a pályázótól is. Van azonban néhány olyan alapvetés, amiket érdemes betartani, ha jó színvonalú önbemutató anyagot akarsz összeállítani. Vegyük most sorra ezeket a szempontokat.

Ne legyen snassz. Az önéletrajz összeállításakor inkább ne használj sablonokat. Próbálj egy egyedi anyagot alkotni, ami némiképp tükrözi az egyéniségedet. Ha mégis a sablon mellett döntesz, akkor is érdemes arra törekedni, hogy valahogyan egyedivé tedd. Legalább annyira, hogy a rád nem vonatkozó cellákat kitörlöd, és nem csak üresen hagyod vagy kihúzod… Nem kell persze túlerőltetni az egyediséget és a kreativitást sem, mert a túl díszes vagy túl alternatív önéletrajz ugyanúgy nem megnyerő, mint a sablonos.

Legyen áttekinthető. Ez talán a legfontosabb szempont. Az igényesség abban is megnyilvánul, hogy a pályázó jól áttekinthető és követhető, megfelelően strukturált anyagot állít össze. A lényeg, hogy egy meghatározott logika mentén haladjon a felépítés, ami egy idegen számára is felfedezhető és követhető.

Kicsit fel szabad turbózni. Az önéletrajz nem hivatalos okirat, egy kicsit szabad tehát kozmetikázni annak érdekében, hogy a pályázó előnyös oldalai domborodjanak ki. Ez nem azt jelenti, hogy valótlanságokat kellene állítani. Erre nincs szükség. Sokkal inkább azt jelenti ez, hogy gondolj át minden egyes pályázati anyagot, és az álláshirdetések függvényében mérlegeld, mi az a tudás- és tapasztalatcsomag, amit adott pozíció esetében hangsúlyozni akarsz magadról.

Váljon világossá, mihez értesz. A pályáztató, aki naponta akár 100-200 önéletrajzot is átnéz, első körben kulcsszavakat keres. Éppen ezért fontos, hogy a tapasztalatok és kompetenciák résznél kifejtsd a korábbi szakmai tapasztalatokat és ezáltal tedd világossá, milyen munkakörök betöltésére lehetsz alkalmas.

A fotó. A fotó célja az önéletrajzon, hogy pozitív irányban befolyásolja az interjúztató benyomásait rólad. Éppen ezért ne gondold azt, hogy a fotó másodlagos, és úgysem számít. De bizony számít, a pályáztató első benyomásait rólad ez is befolyásolja. Fontos tehát, hogy a fotó „hivatalos” hangulatú legyen. Te legyél a fotón, lehetőleg semleges körülmények között, hiszen itt most nem cél az, hogy a fotó a szabadidős elfoglaltságodról vagy épp a mulatós baráti társaságról informálja a pályáztatót. 🙂

Posted in Blog and tagged , , , , , .