A CV-től még hosszú az út az interjúig…

A pályázati anyaggal kapcsolatos sorozatunknak hamarosan a végére érünk. A mai írásban arról lesz szó, milyen út vezet a pályázati anyag összeállításától az interjúig. Mert ez az út bizony még hosszú lehet. Sokan azt hiszik, ha összeállítottak egy kiváló pályázati anyagot, már nyert ügyük van, pedig ez nem így van. És bizony már az is eredmény, ha behívnak interjúra!

Napjaikban a pályázati anyag eljuttatásának legnépszerűbb módja a virtuális csatornán keresztül történő kommunikáció. Olyan is van persze, hogy a pályáztató kifejezetten postai úton kéri a pályázati anyagot, ez azonban mindig külön kiemelten benne van az álláshirdetésben. Az is jellemző lehet, hogy a pályáztató egy adatbázisba kéri feltölteni a pályázati anyagodat. Ezek az adatbázisok általában sok részletre kiterjedőek, sok adatot kérnek, tehát türelem, ha ilyennel találkozol. Erre bizony rá kell szánni az időt!

Ha a pályáztatónak nincsenek extra kérései a pályázati anyagod eljuttatásával kapcsolatban, akkor marad az e-mailes csatorna. Talán nem kell külön hangsúlyozni, hogy a kommunikációnak – így az írásos kommunikációnak is – megvannak a maga íratlan szabályai, amiket kiemelten érdemes betartani álláspályázat esetén. Ez ugyanis meghatározó a rólad kialakuló első benyomás szempontjából.

Személyes helyzetben nyilván könnyebb a dolgunk, ha jó benyomást akarunk tenni. A virtuális kommunikáció (azaz pl. az e-mail) ehhez képes egy lecsupaszított helyzet, amikor csak a lényegi tartalom marad, és a nonverbális jelek nem kapnak teret. Ezt persze napjaikban már próbáljuk kompenzálni mindenféle hangulatjelekkel, smiley-kal, de ezeknek a hivatalos kommunikációban nincs helyük! Éppen ezért kiemelten fontos a szavak megválogatása, hiszen ha erre nem figyelsz, az üzenet tartalma könnyen félreérthetővé válik.

Nagyon fontos, hogy a hivatalos írásos kommunikációban válassz visszafogott betűtípust, és általában igazodj a „hivatalos levél” formátumához. Véletlenül sem érdemes félkövér vagy nagybetűket alkalmazni, ezek ugyanis agresszív hatást keltenek írásos kommunikációban. Ha valamit ki akarsz emelni a szövegben, inkább a dőlt betűtípust használd. Törekedj arra, hogy a mondatok végén ne legyen felkiáltójel, ez is erőszakosságot sugall ugyanis. Fogalmazz udvariasan.

Vedd figyelembe, mit kérnek az álláshirdetésben, és csak annyi információt küldj, amit ott kérnek, azt viszont mindenképp. 🙂 Figyelj oda a csatolmányok formátumára is. Ha ez külön nincs benne a hirdetésben, akkor .pdf formátumban küldd az anyagot. Előfordul azonban, hogy a pályáztató kifejezetten .doc-ot kér, ilyenkor ezt tartsd be.

A levélben és a csatolt anyagokban legyen benne minden információ, amit a pályáztató kér. Semmiképp se hivatkozz pl. saját honlapra azzal a címszóval, hogy „ott minden info megtalálható rólad”. A pályáztató nem fog utánad kutakodni egy ilyen üzenet után. Ne feledd, az, hogy egy jó állást találj, elsősorban a Te érdeked, és nem a pályáztatóé. A beérkező anyagokat átnézők általában éppen eléggé leterheltek, csak akkor fognak „kutakodni” utánad, ha ők ezt indokoltnak látják, függetlenül attól, kéred-e ezt vagy sem. 🙂 Tehát küldj el a pályázati anyagban minden fontos információt magadról, ami lényeges az álláskeresés szempontjából.

Fontos még az is, hogy az e-mailben, amihez a pályázati anyagodat csatolod, nem kell hosszú kísérő szöveget írni, viszont néhány mondatot meg muszáj. Ne küldd el üresen a pályázati anyagodat tartalmazó e-mailt. Az, hogy megszólítsd a pályáztatót, hogy jelöld a hirdetés hivatkozási számát, amire a pályázatodat küldöd, illetve hogy írj 2-3 mondatot leveled céljával kapcsolatban, minimum elvárás. Hosszabb kísérő vagy motivációs levélre azonban csak akkor van szükség, ha azt külön kérik.

Még egy dolog. Ha álláskeresésre szánod el magad, nagyon fontos, hogy ellenőrizz minden olyan virtuális felületet, ahol a pályáztató információra bukkanhat veled kapcsolatban. Nézd meg a profilodat a közösségi oldalakon. Ne csak az információkat ellenőrizd, hanem a fotókat is: csak azok a tartalmak legyenek bárki számára láthatóak, amelyek vállalhatók. A pályáztatónak nem kell látnia pl., hogy milyen jót buliztatok múlt hétvégén haverokkal. A publikus – azaz mindenki által elérhető – felületeken csak olyan tartalom legyen rólad, amit tényleg bárki láthat anélkül, hogy az téged hátrányosan érintene. A többit elég, ha csak a barátaid számára teszed láthatóvá.

Posted in Blog and tagged , , , , , .